Sjøfartsdirektoratet

Spill om sjøvett

Mediafarm vant konkurransen om utvikling av et spill som skal øke båtføreres bevissthet rundt sjøvett.

Aktiviteter

  • Konseptualisering
  • Grafisk design
  • Manusutvikling
  • Multimediautvikling
  • Apputvikling
  • Teknisk løsning
  • Prosjektledelse

Utfordringen / mål

Utfordringen var å øke kunnskapen om sjøvett hos det allmenne publikum, herunder sikker bruk av fritidsbåt som appellerer til både unge og voksne. Løsningen skulle fungere på mobil og nettbrett, og kunne brukes av Sjøfartsdirektoratet på messer og konferanser, for å engasjere deltakerne.

Løsning og resultat

For å fenge og engasjere publikum utviklet vi et spillbasert konsept. Resultatet er et spill med underholdningsverdi, samtidig som det øker spillerens kunnskap om sjøvett og sikker bruk av fritidsbåt som om en del av spillet.
Spillet inneholder 5 minispill – oppdrag ved ulike destinasjoner, og hvor brukeren navigerer båten mellom disse og lærer om sjøveisreglene. Sentralt i spillet står en måke som spillbar karakter, og som representerer brukeren. Spillet er poengbasert, slik at brukeren samler poeng ved å ta riktige avgjørelser eller avgir riktige svar på spørsmål. Nedenfor finnes en lenke til et kort videoklipp fra spillet.

Link til spillet i AppStore:

https://itunes.apple.com/no/app/sj%C3%B8vettspillet/id1245622075?mt=8