Skråblikk på internprosjektet «Oppdrag firmawebb»

Skråblikk på internprosjektet «Oppdrag firmawebb»

Ordtaket som forteller at skomakerens barn ikke har sko passer ofte godt for gjennomføring av egne interne prosjekter. I alle fall for oss i Mediafarm som lever av å levere kundeprosjekter. Kunden kommer først, nest-først og sist. Etter sist, så kommer de interne prosjektene – og det blir det ikke nye hjemmesider av med det første.

Så det er vel en delvis forklaring på at de gamle websidene våre har overlevd med kunstig åndedrett de siste to årene. Men det er ikke hele sannheten. Bak en slik forandring ligger også mer dyptliggende interne utfordringer som en skygge over slike prosjekt – nemlig hvem som til slutt bestemmer! Og på den annen side – hvem tar rollen som den forslåtte stakkaren som frivillig legger seg på offeralteret for det endelige resultatet – det perfekte resultat, en aggregert konsekvens hvor samtlige ansattes innspill og meninger er hensyntatt.

Interne designprosjekt har således sine særegne utfordringer; Alle vil bli hørt, og alle har rett; Alle har jo de uomtvistelig beste meninger om både visuelt design og innhold – ned til det minste punktum og fargekoden på linkene. Noen liker ikke fargen, andre liker ikke fonten. Noen synes nettsidene så litt rare ut på sin Nokia fra 2010. Slik kan bredt anlagte demokratiske interne prosesser bli en hard nøtt å knekke. For er jo ganske vanskelig dette med design – når det finnes relativt lite empiri og fasit på hva som er godt design.

Men samtidig viser jo dette et uvurderlig positivt engasjement. Det å ha spenstige konstruktive diskusjoner har i verdi i seg selv og driver prosjekter fremover til noe bedre. Derfor er vi også fornøyd med sluttresultatet – en god oppgradering og utgangspunkt for fremtiden – og som sikkert vil utfordres i det videre for ytterligere forbedringer. Det er jo slikt det faktisk blir gode prosjekter av :-)

Hilsen Firmapotet, Thomas
thomas@mediafarm.no

Share

Mediafarm

Mediafarm har utviklet digitale lærlingsløsninger siden 1996 - e-læring, interaktive spill og simulering - og ikke minst multimediabaserte rollespill. Vår mål er å gjøre læring til en opplevelse!