Jærmuseet
Mediafarm har utviklet engasjerende spill som skal bygge opp under gründerånden i Sandnes.
I forbindelse med utstillingen «Det skal svara seg» ønsket Vitenfabrikken å få en digital installasjon som formidlet den lokale gründerånden i Sandnes. Utfordringen var å lage et læringsspill som både utfordret og involverte de besøkende. Spillet skulle fortelle noe om det å være gründer i dag, samt peke på forskjeller mellom forretningsdrift i dagens økonomiske klima sammenlignet med før i tiden.
Oppgaver.
- Konseptualisering
- Grafisk design
- Manusutvikling
- Spillutvikling
- Multimediautvikling
- Teknisk løsning
- Hardware
2 ulike spill.
Løsningen ble to installasjoner som står uavhengig av hverandre i utstillingen. Jeans-spillet tar i bruk en «showcase»-løsning. En fysisk dongeribukse henger inne i en opplyst boks bak en gjennomsiktig 47″ touch-skjerm. På skjermen er det plassert diverse digitale prislapper. Prisene illustrerer hvem som får hvilken andel av prisen som en kunde betaler for buksen, helt fra bomullsplukkeren til merkevarehuset og butikkselgeren. Brukeren blir så presentert for tilsvarende prislapper helt tilbake til 1958, og må selv gjette hvilke prislapper som hørte til de ulike produksjonsleddene i den tid. Slik får brukeren kunnskap om historisk utvikling i markedet og fordeling mellom leddene, samtidig som det fremheves at det fantes en dongeribukse-fabrikk i Sandnes før i tiden også. Denne fabrikken var del av den lokale gründerånden vi fortsatt ser i dag.
I Gründerspillet, den andre installasjonen, oppfordres brukeren til å oppnå suksess med «sitt eget» produkt. De velger ett av tre ulike produkter og tar stilling til ulike dilemmaer som hvor lokalene skal ligge, hvor mange aksjer som selges og hvem som ansettes. Alle beslutningene påvirker resultatet; en humoristisk vurdering av hvorvidt deres satsning var en suksess eller fiasko.
Kunden var meget fornøyd og tilbakemeldingene på utstillingen har vært svært positive.