
Du går inn i et mørkt rom og setter deg på et podium sammen med resten av klassen. På mobilen du har fått lyser en lilla blomst – du er nå et folkevalgt parlamentsmedlem fra Solidaritetsgruppen. Mørket blir brutt av et drønn! Bilder av oversvømmelser, skogbrann, cyberangrep, demonstrasjoner og uro i Europa lyser mot deg. Alvoret synker inn.«Kjære nyvalgte medlemmer av Europaparlamentet. Velkommen!», sier en stemme. Det kribler i magen. Du får en innføring i rollen din som politiker og ansvaret som følger med. Presidenten understreker hva som står på spill; den galopperende klimakrisen og de økende truslene på internett som truer vår eksistens. Både demokratiet slik vi kjenner det, og fremtiden for de kommende generasjoner, står i fare.
Det er din første dag som folkevalgt politiker. Og du er klar til å brette opp ermene.
Hva er et læringsrom, egentlig?
-
- En arena for interaktiv læring gjennom rollespill, simuleringer og demorom.
- Brukes i skoler, museer, bedrifter og institusjoner for å fremme kritisk tenkning, samarbeid og beslutningstaking.
- Eksempler på målgruppe: ungdom, studenter, yrkesaktive eller ledere.
- Eksempler på tematikk: politikk, demokrati, teknologi, helse, journalistikk, samfunnsansvar og finans.
- Gir deltakerne mulighet til å oppleve komplekse samfunnsspørsmål i praksis.
Løs klimakrisen og problemet desinformasjon!
Slik starter en læringsopplevelse for en helt vanlig europeisk ungdomsskoleklasse. De har reist til et av EUs mange besøkssentre for å lære om demokratiske prinsipper. Elevenes oppgave er å gjennomføre en lovgivningsprosess for to dagsaktuelle temaer. Som politikere må elevene både ta hensyn til sitt partis verdisyn og lytte til EU-borgere og eksperter for å vurdere hvilke konsekvenser lovene vil kunne få. Ikke minst må de debattere og forhandle med sine politiske motstandere for å få gjennomslag for sitt syn.
Hva skjer når vi ser på læring som noe som skjer gjennom opplevelser, handling og refleksjon? Når man må bruke hele seg, ikke bare evnen til å motta informasjon og pugge den? Det er dette våre læringsrom handler om. Vi utsetter deltakerne for reelle problemstillinger, som de selv blir en del av. Gjennom rollespill og simuleringer går de inn i en rolle, tar beslutninger og erfarer konsekvensene av dem i et trygt, men virkelighetsnært miljø. Dette styrker ikke bare forståelsen for komplekse temaer, men også ferdigheter som kritisk tenkning, samarbeidsevne og beslutningstaking.
Opplevelsesbasert læring – kunnskap som setter seg
Vi lærer av erfaringene våre, når du bruker hodet og kroppen, når sanser og følelser er involvert. Når du mestrer en krevende oppgave i samspill med andre blir det en opplevelse for livet og en erfaring du bygger videre kunnskap på. Ett eksempel er elever som opplever at de bidrar til å løse klimakrisen gjennom debatt og forhandling. Erkjennelsen av at deres evne til å resonnere, finne kompromisser og å være resultatorienterte og del av noe større, har stor verdi. Engasjementet fører til at de ser problemstillingene i stadig nytt lys, også lenge etter at selve rollespillet er ferdig.
Vi har designet læringsrom for en rekke sektorer og temaer, som politikk, samfunnsansvar, økonomi, historie, litteratur, teknologi, journalistikk, helse og romfart. Og vi er stolte av å ha levert spennende løsninger til kunder som Stortinget, Utenriksdepartementet, Folketinget (Danmark), NHO, Aftenbladet, Europaparlamentet og en rekke vitensenter og museer. Felles for dem alle er at deltakerne må ta aktive valg, samhandle med andre og navigere gjennom virkelighetsnære utfordringer. Våre læringsrom tilpasses ulike målgrupper, fra ungdommer til toppledere, og kan brukes både i klasserom, bedrifter, museer eller offentlige institusjoner. Enten det er et rollespill om demokratiske prosesser, en simulering av et etisk dilemma eller en trusselvurdering i en krisesituasjon, gir læringsrommet en unik mulighet til å lære om verden med nye hatter og gjennom nye briller.
Vårt mål er at to timer i et læringsrom skal gi innsikt for livet.
Kort om Europaparlamentets rollespill:
-
-
- Lar deltakerne være politikere – Members of Parliament – for en dag.
- Gir praktisk forståelse av demokrati, politikk og samfunnsspørsmål.
- Installeres i EUs 27 medlemsland.
- Kan spilles på EUs 24 språk.
- 260 skuespillere engasjeres.
- 300.000 spillere per år.
-
Vil du vite mer om hvordan læringsrom kan skape engasjement og forståelse for komplekse temaer? Ta kontakt med oss her!
nina@mediafarm.no / +47 41 57 71 25
- Læringsrom: Innsikt for livet - 02.04.2025